Ipred

Jag har inte bestämt mig om vad jag tycker om fildelning av upprättshovskyddat material och upprättavares rätt til ersättning. Visst tycker jag att det bör finnas någon form för att ge dem ersättning, men hur det ska ske har jag dock inget ultimat svar på.

Vad jag däremot starkt vänder mig emot är den nya Ipred-lagen. En lag som uppkommit efter påtryckningar av storföretag på våra politiker. Att ekonomiska intressen ska kunna dra folk inför rätta genom att använda sina egna undersökningar som sak för anklagelserna anser jag vara rättsvidrigt. Hur ska någon kunna värja sig mot fabricerade bevis? Om det bara är de "stora" eller alla de siktar in sig på anser jag vara irrelevant. Det är själva principen jag vänder mig mot. Om brott har begåts så ska brottsundersökningar bedrivas av polis så att en saklig och opartisk utredning görs. Var hän barkar samhällsutvecklingen om det är storföretag som ska få rätten att "leka poliser"?  Vad blir nästa steg? 

Läs gärna mer på http://www.stoppaipred.nu

Kommentarer
Postat av: .Westerdahl

nästa steg blir IPRED2:

http://erikjosefsson.eu/node/48



"I direktivet föreskrivs förutom fängelse, även en uppsättning påföljder som till exempel böter och förverkande av verktyg och medier som använts för försök eller medhjälp till, eller anstiftan av, uppsåtligt intrång. Vidare stadgas om näringsförbud, rättslig övervakning, rättslig upplösning av verksamheten samt uteslutning från tillgång till offentliga stöd och subventioner, samt att i avskräckande syfte offentliggöra rättsliga beslut. Detta även för patentintrång."



-kort sagt, om du säger "fildelning" i sömnen så syr de in dig.

2009-04-02 @ 17:25:59
URL: http://www.erikwesterdahl.se
Postat av: Kajsamy

Asså ipred lagen kommer inte fungera . Fildelarna kommer alltid komma på nya sätt att kunna fildela !



Gullig blogg :D

2009-04-02 @ 18:26:12
URL: http://kajsaspace.blogg.se/
Postat av: Susanna

Jag gillar inte lagen alls.

Det snackas så mycket om musik och film, men vi andra då - som har följt tvserier som aldrig ens har kommit till Sverige, eller kanske aldrig gör det?!



Jag är inte ute efter att ladda ner gratis, jag betalar gärna. Dock finns inget alternativ idag, att se utländska serier än att fildela...



Skulle det finnas en sajt där man fick betala per avsnitt så skulle jag gladeligen använda mig av det, men nu gör det ju inte det.



Men jag ser gärna en lösning på problemet.

2009-04-02 @ 19:29:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0